Czujesz zmęczenie? Masz chorą tarczycę? Zaplanuj urlop nad Bałtykiem


mgr Aleksandra Majsnerowska

mgr Aleksandra Majsnerowska

Z wykształcenia dietetyk kliniczny oraz pedagog. Członek Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków. Propagatorka zdrowego stylu życia oraz animatorka aktywności fizycznej.

Bądź na bieżącoZapisz się i otrzymuj jako pierwsza informacje o nowych wpisach i nowościach z Foodmed Centrum. Jesteśmy dla Ciebie i dzielimy się z Tobą cenną wiedzą z zakresu odżywiania i zdrowia.  Przygotowujemy dla Ciebie też dużo fajnych darmowych materiałów, z których skorzystasz w codziennym życiu. A parę chwil po zapisie otrzymasz całkowicie za darmo...

W ostatnich latach kurorty nad Bałtykiem cieszą się  sporą popularnością. Od kilku lat pogoda w naszym kraju jeszcze bardziej sprzyja podróżom w te rejony Polski. Powietrze i woda w tej części kraju stanowią istne  bogactwo minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszych organizmów. Warto od czasu do czasu zafundować sobie przy okazji urlopu sporą dawkę  pierwiastka, którego do prawidłowej pracy potrzebuje  przede  wszystkim nasza tarczyca.

Pierwiastek ten został odkryty przypadkowo przez Courtoisa w 1811 roku, który na zlecenie Napoleona miał poszukiwać źródeł surowców w roślinach.  Jod w największej ilości występuje w postaci jodków i jodanów w wodach morskich, a rośliny morskie i gąbki wiążą go w postaci związków organicznych. Nasze morze bałtyckie należy do mórz bogatych w ten składnik. Pomimo, iż jod występuje  również w wodach mineralnych, na terenach górskich jest go znacznie mniej.  Związki jodu są łatwo rozpuszczalne i na terenach skalistych wypłukuje je woda z potoków i deszczów.

Jod i tarczyca

Jod stanowi integralny składnik hormonów tarczycy – tyroksyny T4 i trójjodotyroniny T3. Odpowiada on również za regulację wzrostu komórek tarczycy. Niedobór jodu doprowadza do powiększenia tego gruczołu, powstania woli oraz jego niedoczynności.  Niedoczynność  tarczycy to przede wszystkim spowolniony metabolizm, wzrost masy ciała, osłabienie, zmęczenie, suchość skóry czy wypadanie włosów.  Zanim zaczęto jodować sól zachorowalność  na choroby tarczycy i wole na terenach południowej Polski była bardzo wysoka.  Zarówno u dorosłych, jak i u dzieci i młodzieży mogą pojawić  się  wole tarczycowe z powodu niedoboru tego pierwiastka. Należy pamiętać, że  dodatkowo niedobór selenu czy żelaza może obniżać wykorzystanie jodu i odpowiedź tarczycy na spożyty jod.  

Jod w ciąży i podczas laktacji

Zwiększone zapotrzebowanie  na ten pierwiastek mają szczególnie kobiety ciężarne i karmiące mamy. U dzieci kobiet ciężarnych, cierpiących na niedobory jodu może dojść do zaburzeń rozwoju, obniżenia poziomu inteligencji, zaburzeń koncentracji czy uszkodzeń słuchu. W bardzo rzadkich przypadkach może dojść do powstania wrodzonego hipotyroidyzmu zwanego też kretynizmem.  Obecnie specjaliści  z Amerykańskiego Towarzystwa Tyreologicznego – (American Thyroid Association – ATA)  oraz Światowej Organizacji Zdrowia ( WHO) rekomendują dodatkową suplementację jodem w okresie ciąży oraz laktacji. W wielu preparatach wieloskładnikowych  zalecanych dla kobiet ciężarnych znajduje się  jod.  Zalecana dawka dla mam to 250 ug/dobę.

Żywienie i suplementacja

W pożywieniu najwięcej jodu znajduje się w rybach morskich. Teoretycznie powinniśmy po nie sięgać w codziennej diecie co najmniej dwa razy w tygodniu. Jednak w przypadku kobiet w wieku rozrodczym, ciężarnych, karmiących mam oraz małych dzieci zaleca się  ograniczenie sporej ilości gatunków ryb ze względu na wysokie stężenia rtęci w ich tkankach.  Głównym źródłem jodu w diecie jest sól. Niestety popularna w ostatnich latach sól himalajska zawiera zdecydowanie niższe dawki jodu więc warto w kuchni stosować sól kłodawską, bocheńską czy innowrocławską. Naturalnym suplementem jodu w naszej diecie są również wody mineralne, szczególności wody lecznicze, wzbogacone w ten pierwiastek.  Suplementacja preparatem z jodem, zwłaszcza wysokimi dawkami, powinna być dobierana indywidualnie po konsultacji ze specjalistą.