Zdrowe śniadanie jest ważne dla całego Twojego organizmu, nie tylko dla żołądka. Pomaga poprawić nastrój, poziom energii i koncentrację. Dobrze jest zacząć dzień, od pożywnego śniadania, które da nam energię na cały poranek. 

Jeśli jesteś aktualnie na diecie redukcyjnej, dobrze jest wybierać produkty, które pomogą Ci ograniczyć apetyt i zachcianki na podjadanie pomiędzy zaplanowanymi posiłkami. Jakie śniadania warto jeść? Jakie artykuły najlepiej wybierać?

 

Z tego artykułu dowiesz się, jakie produkty najlepiej wybierać na pierwszy posiłek dnia. Poznasz też kilka przepisów na zdrowe śniadanie.

Syte, zdrowe zdrowe śniadanie z jajek – kilka przepisów

 

Jajka w różnych postaciach są zawsze dobrym pomysłem na pierwszy posiłek dnia. Są bogate w selen i ryboflawinę, które wspomagają pracę układu odpornościowego. 

Co można z nich przyrządzić? Na przykład: szakszukę. Na niewielkiej ilości oleju podsmaż na złoto jedną szalotkę, dodaj do niej pół czerwonej papryki i dwa dorodne pomidory. Duś do momentu, aż pomidory zmiękną. Dodaj przyprawy: sól, pieprz, czosnek, kumin. Wbij na górę dwa jajka, przykryj i poczekaj, aż białko się zetnie. Szakszuka to proste i bardzo sycące danie, idealne gdy czeka Cię naprawdę aktywny dzień.

 

zdrowe śniadanie

 

Pasta jajeczna z tuńczykiem

Czego będziesz potrzebować? Tuńczyka w sosie własnym, dwóch jajek ugotowanych na twardo, dwóch łyżek jogurtu naturalnego i przypraw. Świetnym dodatkiem do takiej pasty będzie także koperek. Wszystkie składniki porządnie wymieszaj, dopraw solą, pieprzem i posiekanym koperkiem. Podawaj z pełnoziarnistym chlebem.

 

Nie tylko owsiane wariacje na zdrowe śniadanie

 

Komosa z owocami i orzechami

To lekka wariacja na temat śniadaniowej owsianki, tyle że głównym jej składnikiem jest komosa ryżowa. 

Musisz ugotować cztery łyżki quinoa w mleku. Gdy będzie już miękka, wymieszaj ją z wybranymi owocami, na przykład z żurawiną, wiśniami, malinami oraz z orzechami. Pamiętaj tylko, żeby z tymi ostatnimi nie przesadzać. To zdrowe tłuszcze, ale mają dość sporo kalorii.

 

zdrowe śniadanie przepis

 

Płatki górskie z mlekiem roślinnym i owocami

Bardzo prosta i szybka wersja tego dania. Wystarczy zalać kilka łyżek płatków górskich ulubionym mlekiem roślinnym. Najlepiej sprawdzą się: sojowe, migdałowe, owsiane. Poczekaj kilka minut aż płatki napęcznieją i dodaj ulubione, świeże owoce. Śniadanie już gotowe! Jeśli chcesz zwiększyć nieco ilość białka, możesz użyć jogurtu naturalnego lub skyru.

 

Owsianka z kurkumą i bazylią

Kurkuma to korzeń rośliny z rodziny imbirowatych, która ma długą historię stosowania w tradycyjnych medycynie chińskiej. Ma działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Jest też dobrym środkiem rozkurczowym, co jest ważną informacją zwłaszcza dla kobiet. Bazylia wspomaga trawienie i układ pokarmowy, działa rozkurczowo i moczopędnie, jest także środkiem przeciwzapalnym, uspokajającym i poprawiającym nastrój.

Taką owsiankę najlepiej zrobić wieczorem i przechować ją do rana w szczelnym słoiczku. Kilka łyżek płatków górskich lub błyskawicznych zalej wodą lub ulubionym mlekiem roślinnym. Dodaj jedną łyżeczkę kurkumy, odrobinę pieprzu cayenne i jedno średnie jabłko pokrojone w kostkę. Rano dodaj kilka listków świeżej bazylii i odrobinę miodu. Wymieszaj i zajadaj!

 

Jaglanka z bakaliami

Jagła polecana jest zwłaszcza dla osób, które cierpią na niedobór żelaza, ponieważ zawierają jego dużą ilość. W składzie znajdziesz także fosfor, witaminy z grupy B i cynk. Kasza jaglana świetnie działa na włosy – jedząc ją regularnie zobaczysz, jak się wzmacniają i nabierają blasku.

70 gram kaszy jaglanej dokładnie wypłucz i ugotuj na mleku. Gotuj około dwudziestu minut. Jeśli bardzo szybko wchłonie mleko, dodaj odrobinę wody. Bakalie pokrój, możesz dodać do nich także suszone morele, świeże, chrupiące jabłko. Gdy kasza nieco przestygnie, wymieszaj wszystko i dopraw cynamonem.

 

Twarogowy zawrót głowy – kilka propozycji na śniadanie

 

Twarożek z suszonymi pomidorami i pestkami słonecznika

Półtłusty twaróg wymieszaj z jogurtem naturalnym lub skyrem. Dodaj pokrojone w drobną kosteczkę suszone pomidory i prażone na suchej patelni pestki słonecznika. Dopraw solą, pieprzem i pieprzem cayenne. Zjedz z pełnoziarnistym chlebem lub bez dodatków.

 

Pożywny twarożek z olejem lnianym i koperkiem

Chudy twaróg (około 200 gramów) wymieszaj z łyżką oleju lnianego, dwoma łyżkami kefiru i taką samą ilością jogurtu naturalnego. Dodaj posiekany koperek i kilka pokrojonych w kostkę rzodkiewek. Dopraw czerwonym pieprzem i solą. Podawaj z pełnoziarnistym pieczywem.

 

Białkowo-tłuszczowy twarożek

Awokado przetnij na pół. W miejsce, w którym była pestka, wbij jajko i całość zapiecz w piekarniku. Po przestygnięciu zrób pastę z twarogu, pieczonego awokado i jajka. Dopraw solą, pieprzem, dodaj szczypiorek, zielonego ogórka i rzodkiewkę. Pyszną pastę podawaj z ulubionym pieczywem.

 

zdrowe śniadanie przepisy

 

Podsumowanie – zdrowe śniadanie

Pierwszy posiłek dnia to szansa na jego rozpoczęcie w dobry, zdrowy sposób. To, jak wygląda Twoje śniadanie, ma ogromne znacznie dla tego, jak będzie wyglądał cały Twój dzień. Jeśli już od rana zaczniesz od niezdrowych produktów, które nie służą ani Tobie, ani Twojemu organizmowi, istnieje duże ryzyko, że na kolejne posiłki wybierzesz tak samo niezdrowe rzeczy. 

Jeśli jesteś na diecie redukcyjnej, większą uwagę powinieneś przyłożyć do tego, co ląduje ostatecznie na Twoim talerzu. Wybierz  produkty bogate w białko lub błonnik – istnieje wtedy wielka szansa na to, że nie będziesz odczuwał przez dłuższy czas głodu, co powstrzyma Cię od podjadania między posiłkami. Jeśli na śniadanie zaserwujesz sobie pełną miskę cukrów prostych, szybko znów będziesz głodny. Wybór należy do Ciebie.