Bez względu na to, czy jesteś na jakiejś diecie odchudzającej, czy też na takiej, której celem jest przybranie masy, lekkostrawnej czy jakiejkolwiek innej – musisz coś jeść. Także latem. Jednak powinny to być lekkie posiłki. 

Kiedy panują upały i żar leje się z nieba, lekkie posiłki to podstawa, żeby dostarczyć niezbędną energię do organizmu, a jednocześnie czuć się dobrze i nie obciążać za bardzo układu pokarmowego.

Nie warto katować siebie i swojego organizmu takimi potrawami, które zwiększają potliwość, dają uczucie ciężkości i zmęczenia. Warto postawić na coś lżejszego.

lekkie posiłki

Kilka propozycji pełnowartościowych, ale lekkich śniadań na lato

Dobry pomysł stanowi jajko w koszulce na pełnoziarnistej grzance, z dodatkiem awokado i pomidorkami koktajlowymi. Grzankę przygotuj na suchej patelni. Potrzebny do rozpuszczenia niektórych witamin tłuszcz dostarczysz w awokado. Rozgnieć owoc widelcem, dodaj odrobinę soku z limonki, sól oraz pieprz do smaku, i taką pastą posmaruj grzankę. 

Jajko w koszulce możesz przygotować na kilka sposobów. Są specjalne silikonowe, pływające na powierzchni wody koszyczki, do których możesz wbić jajko. Możesz też zawinąć je w folię spożywczą i ugotować

Możesz też zrobić to tradycyjnie. Do zagotowanej wody wlej odrobinę octu, łyżką zrób na środku garnka niezbyt duży wir, do którego wlejesz jajko. Po około dwóch, trzech minutach powinno być gotowe. Białko będzie ścięte, a żółtko płynne. Podaj je na wcześniej przygotowanej grzance w towarzystwie pomidorków koktajlowych.

Nie tylko latem wart pamiętać o owsiance! W sezonie ma jednak tę przewagę, że możesz wykorzystać do niej świeże, letnie, pachnące owoce, takie jak maliny, borówki, jagody czy porzeczki. 

Jak przygotować to pyszne, pożywne śniadanie? Zagotuj mleko z odrobiną wanilii, dodaj płatki owsiane lub żytnie i gotuj zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu. Kiedy będą gotowe, wymieszaj je z ulubionymi, sezonowymi owocami. 

Możesz zrobić także wersję pieczoną: płatki wymieszaj z mlekiem i owocami, np. malinami, połówką banana. Wstaw do piekarnika i piecz około dwadzieścia minut. Możesz jeść na ciepło lub na zimno.

Lekkie posiłki na upalne dni – obiady

Gdy temperatura otoczenia przekracza trzydzieści stopni, ciężkie, smażone potrawy pełne mięsa nie są tym, co najlepsze dla Twojego organizmu. Lepiej wybrać wtedy lżejsze wersje posiłków, tak żeby organizm miał szansę poprawnie funkcjonować.

Na przykład doskonałym pomysłem jest chłodnik. Potrzebujesz do niego: kefir lub zsiadłe mleko, rzodkiewkę, ugotowanego buraka czerwonego, koperek, zielonego ogórka, sól i pieprz do smaku. Wszystkie warzywa należy pokroić w równą kostkę, wymieszać z kefirem, doprawić solą i pieprzem do smaku, a na koniec dodać poszatkowany koperek. Następnie trzeba je odstawić na kilkanaście minut, żeby smaki się przegryzły i podawać, oczywiście na zimno.

Jeśli nie wyobrażasz sobie obiadu bez mięsa, wybierz grillowaną pierś z kurczaka lub indyka. Zrezygnuj z mięsa smażonego na tłuszczu. Taki filet możesz przygotować w marynacie z otartej cytryny, rozmarynu i odrobiny oliwy z oliwek. Zamarynuj mięso, dopraw je solą i odstaw na co najmniej pół godziny do lodówki. Następnie upiecz na suchej patelni lub na ruszcie. Podaj z sałatką ze świeżych warzyw lub ze szparagami, które przygotujesz na tym samym grillu.

Kaszotto z grzybami to kolejny pomysł na syty, lekki obiad. Do przygotowania tego posiłku wybierz pęczak lub kaszę gryczaną niepaloną. Na odrobinie masła podsmaż pół cebuli pokrojonej w kostkę, aa kiedy się zeszkli, dodaj grzyby. Gdy będą podsmażone i chrupiące, wsyp kaszę i smaż przez kilka minut, często mieszając. 

Następnie zalej wszystko bulionem – daj go tyle, żeby przykrył kaszę. Mieszaj cały czas. Kiedy kasa wchłonie cały bulion, dolej kolejną jego część. Powtarzaj tę czynność aż do momentu, gdy bulion pozostanie niewchłonięty. Gotuj wtedy wszystko, aż kasza stanie się miękka. Możesz użyć bulionu grzybowego lub warzywnego. Możesz także dodać pierś z indyka, co zapewni Ci porcję białka. Na sam koniec warto dodać odrobinę masła dla lepszego smaku.

lekkie posiłki

Kolacja latem – kilka pomysłów na lekkie posiłki na koniec dnia

Pasztet z cukinii na pewno zyska Twoje uznanie. Jak go przygotować? Surową cukinię razem ze skórką, ale bez środków, zetrzyj na tarce, posól i odstaw, żeby puściła wodę, którą następnie odciśniesz. Jedną dużą marchew zetrzyj na takich samych oczkach. 

Wymieszaj cukinię, marchew, jajko, przesmażoną cebulę posiekaną w kostkę, odrobiną bułki tartej i przyprawami: solą, pieprzem, kurkumą, wędzoną papryką. Możesz także dodać szczypiorek lub koperek. Blaszkę natłuść, obsyp bułką tartą, przełóż cukinię z dodatkami. Piecz w 180 stopniach około godzinę.

Dobrym pomysłem na kolację jest również sałatka z kurczakiem i winogronami. Do tego celu użyj roszponki lub rukoli, czyli odmiany sałaty o wyrazistym smaku. Kurczaka pokrój w kotkę, posyp solą, czosnkiem i zgrilluj. Kiedy przestygnie, dodaj go do sałaty razem z pokrojonym w kostkę serem – może to być brie, ser owczy lub feta. Dodaj także podprażone orzechy, a także sos winegret, wykonany np. z oliwy z oliwek, odrobiny miodu, soku z cytryny i zmielonego pieprzu.

lekkie posiłki

Podsumowanie – lekkie posiłki na lato

Nawet w gorące dni, trzeba w jakiś sposób dostarczyć energię organizmowi – bez tego nie możemy działać, pracować, bawić się, a nawet odpoczywać. Można jednak wybrać takie posiłki, które nie obciążą Cię, a wręcz przeciwnie – będziesz się po nich czuł syty, lekki i pełny energii. 

Poznałeś kilka naszych propozycji na różne posiłki w ciągu całego dnia. Zainspiruj się nimi i wybierz coś dla siebie. Takie lekkie dania na pewno zasmakują Tobie i Twojej rodzinie. A może nawet zagoszczą na Waszym stole na stałe? Zapraszamy do naszego centrum, gdzie pomożemy Ci dobrać właściwą dietę.